Blog

Hoe Alexa en Siri meer vragen van je gemeentewebsite

17 juni 2018 door Redactie Green Valley

Je hoort het vaak genoeg: gemeenten moeten meer met SEO doen. Maar door technische ontwikkelingen verandert de manier waarop we aankijken tegen onze SEO-strategie continu. Welke laatste ontwikkelingen hebben effect op de SEO-strategie van jouw gemeente? En wat is het belang van een effectieve SEO-optimalisatie?

Het begint bij Google
Een toptakenwebsite waarbij de homepagina is ingericht op de meest gezochte items betekent niet direct dat de informatie op gemeentewebsites goed vindbaar is. Ondanks regelmatige updates, starten veel inwoners en bedrijven hun zoektocht naar informatie namelijk niet op de homepagina, maar via een zoekmachine. De pagina waar bezoekers op terechtkomen ligt vaak dieper in de websitestructuur. Het zijn juist deze pagina’s die zo belangrijk zijn en dus geoptimaliseerd moeten worden voor zoekmachines. Gebeurt dit niet, dan is de kans groter dat een bezoeker uitkomt op de homepage of een niet relevante pagina. De bezoeker moet vervolgens alsnog zoeken en haakt af of besluit de gemeente te bellen. Een ongewenste situatie voor zowel de websitebezoeker als de gemeente.

Voicesearches
Een nieuwe ontwikkeling binnen online zoeken is het zogenaamde voicesearch via smart speakers zoals Siri (Apple), Alexa (Amazon) en Google Assistant. Er wordt verwacht dat over twee jaar wereldwijd bijna de helft van de zoekopdrachten via Voicesearch verloopt. De toename van voicesearch betekent een toename van zogenaamde long-tail zoektermen (trefzinnen van drie of meer woorden): vragen beginnen daarbij vaak met wie, wat, waar, wanneer en hoe. Het voordeel hiervan is dat de zoekintentie van de gebruiker beter te achterhalen is, en de zoekmachine snel de juiste antwoorden kan tonen aan de gebruiker. Aan de andere kant betekent dit dat alle pagina’s met relevante informatie geoptimaliseerd dienen te worden op long-tail zoektermen.

De nadruk komt hiermee te liggen op het concretiseren en verduidelijken van content: korte begrijpelijke zinnen die direct antwoord geven op de vraag en zoekintentie van de gebruiker.

Platformen en devices
Voicesearches vinden plaats via allerlei platformen en devices, van Siri op je iPhone tot een Smart Speaker met Alexa. Dit betekent dat niet alleen de content moet worden aangepast aan de manier hoe mensen naar informatie zoeken, maar ook hoe deze content wordt opgeslagen en verspreid. Er moet immers een koppeling worden gemaakt tussen de Smart Speakers en de plek waar de opgevraagde informatie staat opgeslagen.

Future proof
Een van de oplossingen kan een zogenaamd headless CMS zijn: hiermee kunnen gemeentewebsites alle content in een centrale, veilige database (het webcontentmanagementsysteem) opslaan. De structuur en manier waarop data wordt opgeslagen is de kracht van het headlesss CMS en bepaalt het succes bij het delen van informatie op verschillende platformen en devices.  

Het zoeken naar informatie wordt op deze manier voor de gebruikers een stuk eenvoudiger en sneller. Het afhandelen van klantvragen door gemeenten wordt een stuk efficiënter.

Nieuwsgierig geworden naar deze ontwikkelingen? Wij willen u graag meer vertellen en onze visie met u delen. Neem vrijblijvend contact op met Reinier Mitgenberg via het contactformulier of telefonisch op 06-50 270 658.

 

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Top