Blog

Datagedreven denken zorgt voor betere dienstverlening op gemeentewebsite

Een van de doelstellingen van de Digitale Agenda is dat gemeenten in 2020 datagedreven werken. Een lokale overheid die de beschikbare data slim gebruikt, kan haar dienstverlening namelijk flink optimaliseren. Een goede plek om te beginnen met het analyseren van data is op de gemeentewebsite. Hoe zorgt u dat u data van uw websitebezoekers zo effectief mogelijk gebruikt voor betere informatievoorziening?

Beschikbare data
In dit digitale tijdperk is er een stortvloed aan data beschikbaar. Door sociale media, gps-gegevens en andere internetactiviteiten wordt beter zichtbaar wat inwoners op welk moment doen, waar ze geïnteresseerd in zijn en wat ze belangrijk vinden. Ook apparaten (van auto’s tot lantaarnpalen) zijn steeds vaker verbonden met het internet, waardoor de data die deze apparaten verzamelen, gedeeld en gebruikt kunnen worden. Over filevorming bijvoorbeeld, of hoeveel fietsers er wel of niet gebruik maken van een fietspad.

Publieke meerwaarde
Als je het over het gebruik van deze data hebt, moet het altijd gaan over de publieke meerwaarde daarvan. Dat betekent dat de inzet van data zorgt voor een betere inzet van middelen, het oplossen van publieke vraagstukken en het verbeteren van dienstverlening. Neem de zorg: er zijn praktijkvoorbeelden waarin slimme modellen op basis van data en algoritmes de zorgbehoefte beter kunnen voorspellen. Hierdoor kunnen medewerkers en middelen optimaal worden ingezet, en meer patiënten worden geholpen.

Combineren van data
Datagedreven denken betekent niet alleen gebruikmaken van de informatie die voorhanden is, maar ook van data die gecombineerd kan worden. Dit kan leiden tot bruikbare informatiemodellen die bepaalde gebeurtenissen of gedrag kunnen voorspellen. Zo combineerde de gemeente Den Haag gegevens van verkeerslussen met gps-informatie van mobiele telefoons en de bezettingsgraad van parkeergarages om verkeersstromen op drukke dagen beter te reguleren.

De gemeentewebsite
Geen andere plek waar meer interactie met bewoners plaatsvindt dan een gemeentewebsite. Deze informatie over de websitebezoekers is ontzettend waardevol voor een optimale online dienstverlening en informatievoorziening, omdat deze inzicht geeft waar de inwoner op welke moment naar op zoek is, en wat hij of zij van de gemeentewebsite nodig heeft.

Met platformen zoals Matomo (voorheen PIWIK), Google Analytics en SiteImprove kunnen webredacteuren eenvoudig het gedrag van bezoekers op de gemeentewebsite meten en monitoren. Denk bijvoorbeeld aan veelvoorkomende zoekwoorden en de tijd die bezoekers op een pagina besteden. Maar ook op welke specifieke pagina’s bezoekers terechtkomen en of dat vanuit een zoekmachine of andere website gebeurt. Dat gebeurt allemaal in realtime, dus informatie is altijd up-to-date.

Betere dienstverlening
Een gemeente wordt van deze data slimmer – gegevens kunnen bijvoorbeeld laten zien dat er in februari van het jaar naar andere informatie wordt gezocht dan in december. Op basis van statistieken en voorspellende modellen kunnen toptakensites op verschillende momenten van het jaar anders worden ingedeeld. Content kan bovendien effectiever worden gepubliceerd op tijden dat het de meeste mensen bereikt, zodat meer inwoners beter op de hoogte worden gesteld. Het resultaat: inwoners die minder snel de telefoon oppakken omdat op de gemeentewebsite het antwoord snel gevonden is. 

Benieuwd naar hoe u gemakkelijk het gedrag van websitebezoekers kan monitoren en meten? Neem dan contact met ons op voor een meer informatie.

Aanmelden nieuwsbrief
Top