Contentbeheer

Optimaal contentbeheer voor gemeenten

Inwoners en bedrijven worden steeds veeleisender als het gaat om de online informatieverstrekking van gemeenten. Niet alleen de kwaliteit en actualiteit is belangrijk, ook hoe snel die informatie te vinden is. Wie niet binnen twee klikken een antwoord vindt op een vraag pakt al snel de telefoon, wat zorgt voor mogelijke overbelasting van het KCC. Goed contentbeheer is voor gemeenten dus belangrijker dan ooit.

Nieuwe kanalen

Geen gemeente is hetzelfde. Niet alleen op welke manier ze de burger aanspreken, maar ook hoe ze hun informatie aanbieden op de website. Sommige gemeenten kiezen uitsluitend voor een toptaken website, andere zetten juist in op een traditionele productencatalogus en lijst van veelgestelde vragen. En steeds meer gemeenten kiezen voor nieuwe informatiekanalen zoals sociale media, voicesearches en chatbots.

Uitdaging

Hoeveel verschillen er ook zijn, voor iedere gemeente geldt dat ze via alle kanalen hetzelfde correcte, helder geschreven antwoord op dezelfde vraag moeten geven. Consistentie is cruciaal: actuele informatie is belangrijk voor inwoners én de ambtenaar zelf. Daarnaast zijn er tal van wettelijke verplichtingen waar gemeenten in hun informatievoorziening aan moeten voldoen, zoals de dienstenwet, samenwerkende catalogi en Europese richtlijnen volgens de Single Digital Gateway.

Digitaliseren en kostenbesparing

Het controleren, (her)schrijven, redigeren en plaatsen van al die informatie is voor webredacteuren een behoorlijke klus. Daarom kiezen steeds meer gemeenten voor een content abonnement, waardoor de informatie op de website altijd actueel is.

Dat werkt zo: zodra er vanuit de overheid iets in de wet- of regelgeving verandert, verwerkt onze partner Allegra Media dit meteen in leesbare, toegankelijke teksten voor alle producten, diensten en veelgestelde vragen. Deze teksten zijn geschikt voor een toptaken website en bovendien afgestemd op geldende wet- en regelgeving en publicatievoorschriften. De teksten worden automatisch naar het CMS van de gemeente doorgezet, waar een webredacteur de update publiceert, eventueel met een kleine aanpassing.

Ondersteuning en overzicht

Met een content abonnement hebben inwoners en bedrijven hebben altijd toegang tot de juiste informatie, en kunnen KCC-medewerkers nog sneller het antwoord vinden op een vraag. Omdat het beheer vanuit het CMS wordt geregeld, is er altijd overzicht op de informatie(stroom).

Geen content abonnement, wel actueel blijven

Er zijn gemeenten die geen abonnement willen, maar wel behoefte hebben om te controleren of hun informatie nog actueel is. De hulp van ons redactieteam biedt uitkomst: een redacteur van Allegra Media komt dan maandelijks of per kwartaal langs om alle websiteteksten te controleren op actualiteit, taalfouten en of de huisstijl gehanteerd wordt.

Meer informatie

Enthousiast geworden over de voordelen van een content abonnement? Neem dan contact op voor een vrijblijvend gesprek.

Aanmelden nieuwsbrief
Top