Nieuws

Vijf tips voor het creëren van een gemeentelijke thema- en campagnesite

Een (tijdelijke) campagnesite wilt u eenvoudig en snel kunnen inrichten naar behoefte. Vijf tips voor een goede campagnesite.

Vijf tips voor het creëren van een gemeentelijke thema- en campagnesite
Is het besluit genomen om binnen uw gemeente een campagne te starten rondom een bepaald onderwerp, dan loopt u algauw tegen allerlei vragen en problemen aan. Niet alleen over het opstarten van de campagne, maar ook over de tijdsinvestering, de kosten en het beheersbaar houden van alle (online) informatiestromen.

Gemeentelijke website

De gemeentelijke website lijkt de aangewezen plek om te gebruiken als basis, maar dit is vaak een zeer complexe omgeving. Problemen die u tegenkomt, zijn onder andere: 

  • De gemeentelijke website wordt beheerd door verschillende aanbieders, wie doet wat?
  • Waar krijgt de campagne een plek op deze toch al grote website?
  • Het plaatsen van verschillende soorten content in de juiste vormgeving is ingewikkeld, dus moet de beheerder worden ingeschakeld.
  • De kwaliteit en de veiligheid van de gemeentelijke website mogen niet in gevaar komen.
  • De bezoeker raakt het overzicht kwijt. Waar vindt hij de juiste informatie?
     

Waaraan moet een online campagne voldoen?

Organiseert u een wedstrijd om een nieuwe dorpsdichter te vinden? Dan wilt u een duidelijke uitleg van de spelregels op de website. Daarnaast wilt u dat de bezoeker met enkele muisklikken zijn bijdrage kan insturen of dat andere bezoekers kunnen stemmen op hun favoriet.

Draait de campagne om verkeersveiligheid? U gebruikt informatieve filmpjes, maar ook duidelijke teksten. U wilt dat de bezoekers de filmpjes eenvoudig kunnen delen via Facebook, Instagram en Twitter, zodat meer interactie en bewustzijn over het onderwerp ontstaat.

Iedere campagne heeft zijn eigen doel en doelgroep. De eisen die u aan een campagne stelt, bepalen hoe u de pagina het beste kunt inrichten. Lastig, als deze pagina onderdeel is van een complexe gemeentelijke website!

Campagnesite

Een alternatief voor het uitbreiden van de gemeentelijke website is een (tijdelijke) campagnesite. 

Met One-Click kunt u dit eenvoudig realiseren. >>> Ontdek het hier

Website knipsel

Een campagnesite draait volledig om één ding: het onderwerp van deze campagne. Wanneer doelgroep, doel, vorm en middelenmix voor de campagne helder zijn omschreven, kan de campagnesite fungeren als hart van de campagne. Alle online communicatie start vanuit de campagnesite.

Vijf tips voor een goede campagnesite

Een (tijdelijke) campagnesite wilt u eenvoudig en snel kunnen inrichten naar behoefte. Vijf tips voor een goede campagnesite:

1. Mobile responsive design
Veel mensen bekijken berichten op hun telefoon of tablet. Zorg daarom dat het ontwerp van uw campagnesite hier geschikt voor is. Een website die het op alle apparaten goed doet, vergroot de binding en interactie met uw doelgroep.

2. Vormgeving die past bij doel en doelgroep
De vormgeving zorgt voor herkenning. U kunt uw campagnesite in dezelfde stijl als de gemeentelijke website bouwen. Of daar juist van afwijken als dat beter past bij het doel van de campagne. Houd rekening met de doelgroep. Is de campagne bijvoorbeeld specifiek gericht op jongeren? Een goede koppeling met de sociale media kanalen waar zij te vinden zijn, is erg belangrijk. Zorg voor koppelingen vanuit de website naar bijvoorbeeld Instagram en YouTube en zorg dat de campagne ook aanwezig is op deze kanalen.

3. Snel en eenvoudig beheer
Het is prettig als uw (tijdelijke) campagnewebsite snel en eenvoudig, door één persoon beheerd kan worden. Of het nu gaat om tekst, foto, video, of geluidsfragmenten: bij een (tijdelijke) campagne wilt u snel actuele content kunnen toevoegen. Heen en weer bellen met verschillende beheerders is tijdrovend en inefficiënt. Kies daarom voor een eenvoudig Content Management Systeem.

4. Beheersbare kosten
Kiest u voor een campagnewebsite die u zelf eenvoudig kunt beheren, dan blijven de kosten beheersbaar. U hoeft niet voor ieder wissewasje iemand in te schakelen, maar kunt eenvoudig zelf aanpassingen verrichten.

5. Kwaliteit en veiligheid van de website
Een campagnewebsite is onderdeel van de gemeentelijke communicatie. Inwoners verwachten een betrouwbare partij. Een goede campagnesite geeft daarom duidelijkheid over het gebruik van cookies en borgt de veiligheid bij het beheer van persoonsgegevens.

Factsheet One-click campagnewebsite

Benieuwd of dat in de praktijk allemaal mogelijk is en hoe dat er dan uitziet? Met Green Valley One-Click zet u eenvoudig een nieuwe website online voor een specifiek project, campagne of organisatieonderdeel.

Green Valley heeft een duidelijk overzicht gemaakt van de mogelijkheden die er zijn met One-Click.

>>> De factsheet kunt u hier downloaden

Een gemeentelijke website (en campagnesite) met One-Click

Met One-Click beheert u al uw gemeentelijke websites (en camapgnesite) vanuit hetzelfde centrale CMS. Dat is veilig, vertrouwd en vooral erg overzichtelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Hoofdkantoor

Louis Braillelaan 80
2719 EK Zoetermeer

T 015 25 11 000
F 015 25 11 001

Top